Waar we ons mee bezig houden

Groei door Crisis

Groei door crisis

Door Stefan de Loos

Als ìets aangetoond is in de afgelopen periode, is het dat schoonmaak een essentieel, zelfs cruciaal beroep is. Dat wisten wij al lang natuurlijk, maar het was -vooral voor onze medewerkers- mooi dat er meer waardering voor ons werk kwam. We hadden goede hoop dat er eindelijk sprake zou zijn van blijvende imago verbetering. Maar zo eenvoudig lag het niet, bleek.

Vooral voor grote opdrachtgevers, die nu te maken krijgen met een overschot aan vierkante meters, en verliezen die gecompenseerd moeten worden, wordt toch wederom primair richting schoonmaak gekeken om bezuinigingen door te voeren. Ondanks dat in deze tijd hoge-standaard-hygiëne onmisbaar blijft. Het is dus belangrijker dan ooit te voren om goed zichtbaar te maken welke toegevoegde waarde je hebt als schoonmaakleverancier!

Bij Vesto hebben we ons vooral erop gericht om bredere diensten aan te bieden. Wij zorgen ervoor dat verschillende diensten overgenomen kunnen worden (wanneer de kosten van interne facilitaire medewerkers niet meer verantwoordbaar zijn) en doordat wij, samen met onze partners, een grotere schaal hebben, kan dat dus efficiënter en tegen lagere kosten.

Ook implementeren we bij onze opdrachtgevers uit het midden- en groot bedrijf graag bij voorkeur dagschoonmaak. De medewerker wordt dan deel van het team van de opdrachtgever, krijgt een vastere positie, heeft vaak een breder takenpakket, waar dan ook een betere beloning tegenover gesteld kan worden. Daarbij kunnen wij dan de ‘schoonheidsbeleving’ van de klant optimaal garanderen.

De coronacrisis heeft ons letterlijk gedwongen om even te stoppen en goed te kijken hoe nu verder. Luisteren naar je klanten, strategisch bekijken waar je heen wil als bedrijf en daar de passende keuzes bij maken. En ik kan alleen maar zeggen dat dat goed voor ons uitgepakt heeft. We hebben enorme stappen gemaakt, hebben onze focus duidelijk, krijgen grotere opdrachten in een geografisch groter gebied en hebben nog steeds heel loyale medewerkers. Het krijgen van nieuwe medewerkers is voor ons allemaal in de branche een uitdaging. Hoe wij daar mee omgaan bij Vesto, daar vertel ik graag de volgende keer wat over.

www.vesto.nl