Waar we ons mee bezig houden

Fair Clean Label

Zo’n 10 000 mensen zijn uitgestroomd uit de schoonmaakbranche stelt Schoonmakend Nederland. Waar ze heen zijn en of ze terugkomen is niet bekend. Hoewel we een redelijke CAO hebben, en er nu onderhandeld wordt over de nieuwe CAO vanaf 2022, doen we als werkgevers dus niet genoeg om mensen te behouden. Het werk is nog steeds fysiek zwaar en ondergewaardeerd. Te vaak is de medewerker de dupe van een zo laag mogelijke kostprijs om een aanbesteding te winnen.

Eerlijk gezegd is er voor de argumenten van de vakbonden veel te zeggen. Hoe meer salaris en betere werkomstandigheden voor medewerkers (ons kapitaal!), hoe beter. Als de kostprijs overal omhoog gaat (uitgaande een algemeen verbindend verklaring), dan moeten opdrachtgevers vanzelf mee bewegen. Dat is het doel van een goede CAO, geen wild west praktijken meer.

Maar schoonmakers effectief, vitaal en tevreden bij ons houden ligt niet alleen aan een goede CAO. Er is meer nodig. We zouden eens na moeten denken over wat ik een Fair Clean label noem. De Fair Trade van de chocolade, maar dan voor de schoonmaak. Niet zo maar weer een keurmerk over kwaliteit van schoonmaak, nee, Fair Clean zou dan staan voor: een goede CAO maar met een paar schepjes erboven op. Een duidelijk waarderende beloning, goede werksfeer, bijvoorbeeld samen met een collega kunnen werken of verminderen van zware fysieke belasting, ruime ontwikkelingsmogelijkheden, aandacht voor innovaties en voorzieningen die vitaliteit bevorderen (technische innovaties, maar ook bijvoorbeeld meebetalen aan de sportschool of coaching voor een gezonde levensstijl), werken met groene materialen, etc. Opdrachtgevers die eerlijkheid en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben (een groeiend aantal), zullen graag met ons samenwerken en meer betalen voor optimale werkomstandigheden voor de schoonmakers, die cruciaal werk doen voor onze maatschappij.

Bij Vesto maken we in ons transitieproces al keuzes richting zo’n Fair Clean niveau. Ons verloop ligt zeer laag. Hoe we dat doen? Het begint bij recruitment. Omdat we tevreden medewerkers hebben, kunnen we via hen ook goed werven. Zij zijn de beste ambassadeurs. Verder geven we mensen met afstand tot de arbeidsmarkt heel graag een kans en denken we in mogelijkheden in plaats van in beperkingen. En als laatste recruiten wij bij voorkeur medewerkers die al wat ouder zijn. Zij kosten wat meer, maar leveren dat dubbel en dwars op. Ontwikkelingsmogelijkheden, aandacht en persoonlijke interesse, een fijne werksfeer, stabiliteit, een bovengemiddelde beloning en ècht doen wat je zegt of belooft, maakt dat zij Vleugels krijgen. Ze voelen zich gezien en gewaardeerd, in elk geval door hun werkgever.

Als we een prijzenoorlog en het langdurig overbelasten van werknemers kunnen voorkomen en de mens voorop kunnen stellen, creëren we samen een branche waar mensen met Trots in zouden willen werken. Personeelsprobleem opgelost.

You have to think big and dream big to get ahead, toch?

www.vesto.nl